reklama

Pred 60 rokmi vydali po prvý raz Denník Anny Frankovej

Denník Anny Frankovej patrí k najtrvácnejším dokumentom dvadsiateho storočia. Prvého vydania sa dočkal roku 1947 a odvtedy ho milujú aj obdivujú milióny čitateľov na celom svete. Denník je považovaný za pomník nezničiteľnej povahe ľudského ducha a bol preložený do vyše päťdesiatich piatich jazykov. Trinásťročná Anna v ňom zachytáva obdobie, keď sa s rodinou dva roky schovávala pred hrôzami nacistickej okupácie v zadnej časti jednej amsterdamskej budovy. Ale tento pribeh o ktorom chcem pisat je o “polskej Anne Frankovej”, ktorej denník ako aj mnoho dalsích, nikdy neuvidel svetlo sveta v kniznej forme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

"Keby Boh existoval, nedovolil by, aby boliludské bytosti za ziva hadzane do pece a hlavicky malickych stvorení bolirozmliazdené s pazbami zbraní alebo aby vrazdili ludí plynom...Povraz okolo násbol coraz viac stiahnutý. Zmenila som sa na zviera, ktore caká na svoju smrt". Tak opisuje mladucka polská Zidovka RutkaLaskier, medzi januárom a aprílom 1943, v jednom osobnom denníku odovzdanomnedávno do Múzea obetí holocaustu, Yad Vashem v Jeruzaleme. Vo veku 14 rokovLaskier umiera v kocentracnom tábore v Osviet i mi. Stránky jej denníka sukombináciou vlastných skúsenosti jednej dospievajúcej, ktorá prezíva svoju prvúlásku a hrozy holocaustu. "Jednoducho si stale nedokazem predstavit, ze jedneho dna budemmoct vyjst z tohto domu bez zltej hviezdy na mojom odeve. Alebo, ze tato vojnasa jedneho dna skonci. Ak sa to stane, urcite sa zblaznim od radosti", poznamenalasi 8. februára 1943.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Ale vojna sa skoncila a Rutka uz nebola medzizivymi. Este davno pred skoncenim vojny bola odvlecená spolu so svojou rodinoudo Osvietimi a tam aj zahynula. Denník, ostalschovaný v budove, kde zila pred svojou deportaciou. Tajomstvo, ktorym sazdoverila svojej starsej priatelke, Polke, nezidovke, ktora po skoncení vojnyvytiahla dennik zo svojej skryse a uschovala si ho. Pred dvoma rokmiporozpravala o tom jednemu svojmu pribuznemu a ten ju presvedcil, ze sa jedna ohistoricky dokument, ktory musi byt zverejneny. Pred niekolkymi dnami boldennik vystaveny v muzeu Yad Vashem. "Myslim, ze sa vo mne prebudila zena",pise Rutka, vyznavajuc v denniku svoju tajnu lasku k Janekovi, jednemumladikovi, ktory nemal to stastie sa o tom dozvediet. Ale tieto zazitky, taktypicke svojmu veku, sa dostavaju do tiena onych dramatickych dni.  "Mam pocit, ze je to posledny raz, co pisem.Kiezby sa toto vsetko uz konecne skoncilo! Jeto jedna burka. Je to peklo. Pokusam sa ujst od tychto myslienok, ale onipokracuju zastrasuju ma, prenasleduju ma ako muchy. Keby som mohla povedat abysa to skoncilo, aby to konecne zhynulo...Ale nemozem, pretoze napriek vsetkymtymto nasilnostiam chcem zit a cakat na nasledujuci den. To znamena cakat naOsvietim alebo na pracovny tabor...".Jedini, co prezili Osvietim, boli YaakovLaskier, Rutkin otec, a jej malicky bracek Heynush. V roku1947, Yaakov Laskier sa uspesne dostal do Izraela a po case ked stratil svojichrodicov, surodencov, manzelku a deti, si tu zalozil novu rodinu. Vo svojich 49rokoch sa stal znova otcom, ale nikdy neporozpraval svoj pribeh svojej jedinejdcere z druheho manzelstva. Je to ona kto rozprava o uz o zosnulom Yaakovovi."Mal cislo na pazi, a ja som vedela, ze mu ho vytetovali v Osvietimi, kdestratil mnozstvo svojich pribuznych. Ale o tom nie, ze mu umrela zena a deti."Zahava Laskier de Scherz, vo svojich 14 rokoch nasla jeden album sfotografiami, schovany v jednej skrini. Bol tu jeden snimok jej otca s malymdievcatkom v naruci. "Zostala som akoby zacarovana pri pohlade na fotku, citilasom zvlastne spojenie. Spytala som sa otca kto su ti ludia na obrazkoch, a onmi po prvykrat odvetil "moje deti".

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Yaakov Laskier, Rutkin otec a Zahava Laskier de Scherz, sestra.Yaakov Laskier uz viac nehovoril o fotkach aZahava zostala pekna spomienka na pocit, ktory v nej vyvolali. Nikdy nehovorilao Rutke y Heynushovi ako o svojich surodencoch ale ako o "detoch mojho otca".Strnast rokov po tom ako sa dostala k jadru tragedie, ktoru prezil jej otec, sastala matkou. Svoju dceru pomenovala Ruti, na pamiatku svojej sestry, Rutka.Stalo sa tak v priebehu poslednych dvoch rokov ako sa znova objavil album azacala nova etapa v jej zivote. Zahava citajuc dennik pisany Rutkou, a ta uznebola len  "dievcatko z fotky" alezmenila sa na jej sestru. "Obdivujem ju a som hrda na nu, pre jej sposobmyslenia, kombinaciu optimizmu a reality. Keby sme teraz zilispolu, nepochybujem, ze okrem sestier by sme boli velmi dobre priatelky".  Yaakov Laskier umreltakmer pred dvadsiatimi rokmi, sa nikdy nedozvedel o denniku svojej mrtvejdcery. "Je mi luto, ze som k denniku prisla v obdobi mojho zivota, ked sa on uznemozem podelit s nim", hovori Zahava."Narodila som sa o 20 rokov pozdejsie akoRutka, o jednu celu generaciu, ale ona zostane vecne mlada. Ona bude stale mojamala starsia sestra."

Laco Riz

Laco Riz

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

La vida gira en tu ventana no la dejes escapar.Abre cortinas, se hace la luz, todo comienza a despertar...y en tus pupilas TODA TU VIDA...(LaMari - Chambao) Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťCestovanieKultúra

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu